صنایع کاغذ

مختصری از وضعیت صنایع خمیر و کاغذ

تولید کاغذ یک فرآیند پیچیده و سخت است که در دنیا به آن به عنوان یکی از صنایع مهم نگاه می‌شود. بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا و کشورهای پیشرفته و توسعه یافته، به رغم این که در بسیاری از صنایع، تکنولوژی را واگذار کرده‌‌اند و خودشان درصدد تولید آن تکنولوژی نیستند؛ کماکان در بحث کاغذ به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ مطرح هستند. البته این مسئله دو جنبه دارد؛ یکی اهمیت موضوع کاغذ و استراتژیک بودن کاغذ و نکته دوم مزیت‌هایی که در کشورها برای تولید کاغذ وجود دارد که نشان می‌دهد موضوع کاغذ در دنیا یک موضوع کاملاً حساب شده، هدفمند و استراتژیک است و سهمی اساسی در سبد اقتصادی کشورها دارد.

مشکلات محیط زیستی پساب حاصل از این صنعت

تنوع در مراحل توليد كاغذ و استفاده زياد از آب در هر يكي از اين مراحل، باعث شده كه صنايع توليد كاغذ در كنار صنايع خودروسازي، نفت و پتروشيمي و صنايع فولادسازي بعنوان بزرگترين صنايع مصرف كننده آب و طبعاً توليد كننده پساب در بين صنايع موجود در جهان مطرح باشند.

با توجه به اینکه پساب‌های این صنعت حاوی جامدات معلق، رنگ و مواد کلوئیدی بوده، لازم است قبل از ورود به آب‌های پذیرنده، توسط سیستم مناسبی تصفیه شوند. اين پساب‌ها در كنار حجم زياد، داراي غلظت بالايي ازBOD ، COD ، pH، مواد معلق، رنگ و كدورت مي‌باشند.

آلاينده هاي اصلي فاضلاب صنايع کاغذ سازي را مي‌توان به سه دسته: مواد آلي معلق، رنگ و جامدات غير آلي تقسيم کرد.

فناوری‌های ارائه شده توسط شرکت فلزاب در بخش صنایع کاغذ

  • تصفیه آب دیگ‌های بخار

  • پیش تصفیه فیزیکی و مکانیکی

  • به روزترین فناوری­های تصفیه پساب هوازی و بی هوازی

  • فرآیندهای پیشرفته اکسیداسیون برای کاهش میزان طراحی سیستم های تصفیه پساب متناسب با واحدهای مختلف تولید خمیر و تولید کاغذ COD

  • تصفیه لجن و آبگیری